ANAKONDA
Aktualności
Change version
Ostatnie zadanie bojowe w Chełmnie
16.06.2016
15.06.2016 r. Wielonarodowy Batalion Inżynieryjny rozlokowany w Chełmnie wykonał ostatnie zadanie bojowe w ramach ćwiczenia Anakonda-16. Zadaniem tym było połączenie dwóch brzegów Wisły przy wykorzystaniu parku pontonowego IRB.

 


Zadanie realizowane było przez żołnierzy pochodzących z niemieckiego batalionu inżynieryjnego, amerykańskiej kompanii inżynieryjnej oraz plutonu inżynieryjnego z Holandii. Zabezpieczenie terenu przeprawy zagwarantował batalion MP, w skład którego wchodzą żołnierze amerykańscy, bułgarscy i macedońscy.

Wielonarodowy batalion inżynieryjny realizował zadanie w dwóch etapach. W pierwszej kolejności na Wiśle pojawiły się dwa promy wykonane z bloków pontonowych IRB napędzanych przez kutry holownicze. Promy przetransportowały na drugi brzeg awangardę 17 BZ z Międzyrzecza powracającą do miejsca stałej dyslokacji. Awangardę stanowiły KTO Rosomak oraz samobieżne zestawy przeciwlotnicze HIBNERYT.

W drugim etapie żołnierze batalionu przystąpili do wykonania przeprawy mostowej, również z wykorzystaniem parku pontonowego IRB. Wybudowany most składał się z 9 grup promów: 4 amerykańskich, 3 niemieckich oraz 2 holenderskich. W trakcie budowy przeprawy mostowej na chełmińskim niebie pojawiły się śmigłowce AH-64 „Apache”, które realizowały zadanie ubezpieczenia powstającego mostu. Wykonana konstrukcja umożliwiła sprawne i terminowe  przemieszczenie się sił głównych oraz areiergardy 17 BZ. Pododdziały przemieściły się w 4 rzutach, łącznie most pokonało ok. 50 pojazdów, m.in. kołowe transportery opancerzone Rosomak, zestawy przeciwlotnicze, wozy dowodzenia, moździerze holowane, wozy sanitarne (również na podwoziu KTO) oraz inne pojazdy przeznaczone do wsparcia działań brygady.

Poziom wyszkolenia oraz współdziałania zaprezentowany przez żołnierzy NATO oraz państw sprzymierzonych pokazują, że państwa sojuszu są odpowiednio przygotowane do współdziałania podczas obrony terytoriów państw członkowskich.



<<<<<FOTOGALERIA>>>>>